4 tips voor succesvol mediacontact

Krijg je klamme handjes van een cameraploeg voor je neus? Vind je het moeilijk om je verhaal goed over te brengen op een journalist? Of wil je jouw woordvoering skills naar een nóg hoger niveau tillen? Goed nieuws: wij gaan je daarbij helpen. Samen met Laetitia Gruwel.

Een sterk interview geven is een vak apart. En een goede voorbereiding is in dit geval het halve werk. Voor iedereen die weleens contact heeft met de media bieden wij een essentiële basis mediatraining. Na afloop weet jij hoe je een verhaal helder en beknopt overbrengt  op je publiek, hoe je verbale en non-verbale middelen inzet om je verhaal kracht bij te zetten, hoe je om kunt gaan met lastige vragen en ‘trucjes’ van journalisten, en hoe je de controle houdt over een interview.

Deze sessie wordt gegeven door een van onze senior PR-adviseur en Laetitia Gruwel. Laatstgenoemde stelt zich vandaag aan je voor.

Hoi Laetitia, stel je zelf even voor

“Ik ben van origine journalist en heb als freelancer bij verschillende business-uitgeverijen gewerkt. Daarnaast ben ik actief geweest als redacteur op de regionale redactie van De Gelderlander. Later ben ik per ongeluk in de farmaceutische industrie terecht gekomen. Daar kwam ik in aanraking met het communicatie vak. Vervolgens ben ik bij De Lotto gaan werken als communicatiemanager en woordvoerder. Na drie jaar bij De Lotto ben ik overgestapt naar de bureauzijde: bij Porter Novelli ben ik klanten gaan adviseren over mediacontact. Daar ben ik ook begonnen met het geven van mediatrainingen.”

Hoe komt jouw ervaring van pas bij de mediatraining die je met Het PR Bureau geeft?

“Door mijn journalistieke achtergrond snap ik heel goed wat journalisten willen. Sterker nog: ik kijk altijd door de ogen van een journalisten naar verhalen. Dat is een groot voordeel en dat raak ik nooit meer kwijt.”

Wat is les één als het aankomt op mediatraining?

“Weet hoe het spel gespeeld wordt.”

Wat is dat spel?

“Journalisten zoeken altijd naar de scoop. Hij of zij wil iets boven tafel krijgen wat nog niemand anders weet. Het is ontzettend belangrijk om je daar bewust van te zijn als je contact hebt met de media. Daarbij heeft negativiteit meer nieuwswaarde dan positiviteit. Want goed nieuws is geen nieuws.”

Is dat de kern van een mediatraining, je voorbereiden op listige trucjes van journalisten?

“Ik wil mensen vooral de deur uit zien gaan met de attitude: kom maar op, ik ga mijn verhaal vertellen. En ja, daar hoort ook bij dat je voorbereid bent op kritische vragen en manieren om informatie (ongewild) bij jou los te peuteren. Maar nog veel belangrijker: wat wil je zélf vertellen?”

Kan iedereen een goede woordvoerder worden met mediatraining?

Een heldere boodschap instuderen kan (bijna) iedereen, maar die boodschap ook natuurlijk overbrengen is niet voor iedereen weggelegd. Je wilt zo authentiek mogelijk overkomen, want dan ben je veel geloofwaardiger. Tijdens een mediatraining kom ik er snel genoeg achter of iemand daartoe in staat is.”

Hoe neem je eventuele angst om met de pers te praten weg?

Angst komt meestal voort uit onwetendheid. Daarom begin ik altijd te vertellen hoe het werkt, dat mediacontact. Want als je goed voorbereid bent, dan ken je minder angst. Je leert de regels van het spel. Hoe kleiner de kans dat je verrast wordt, hoe zelfverzekerder je bent.”

Om je alvast een kickstart te geven hierbij 4 tips van Laetitia:

Tip 1: Non-verbale communicatie

“Als je jouw woorden ondersteunt met je houding, dan komt jouw verhaal veel krachtiger over. Als ik onderuitgezakt met een bleek gezicht vertel dat ik vandaag opgewekt ben, geloof jij me dan?"

Tip 2: Kernboodschap

“Begin je verhaal altijd met je kernboodschap, ongeacht de vraag van de journalist. Zo houd je de controle over het interview en voorkom je dat je later niet meer toe komt aan je eigen verhaal.”

Tip 3: Beleefdheid

“Ga nooit in discussie met een journalist. Een journalist doet zijn werk, keep that in mind. Geef dus antwoord en bekritiseer hem of haar niet. Doe je dat wel? Dan is de kans op een kritische noot of negativiteit een stuk groter. Dat is nou eenmaal de ‘macht’ van een journalist.

Tip 4: Enthousiasme

Wees trots op wat je vertelt en ben enthousiast. Je staat ergens voor. Straal dat ook uit.”