Lancering #hierteekenen campagne Rijksmuseum

Rijksmuseum 2018

Journalisten met potlood en schetsblok door het Rijksmuseum

Je ziet meer als je tekent. Om die boodschap kracht bij te zetten bedacht het Rijksmuseum de campagne #hierteekenen, waarmee het museum bezoekers uitdaagt om met behulp van schetsblok en potlood beter te leren kijken naar de schoonheid van kunst. 

Het Rijksmuseum vroeg ons om de campagne met een big bang wereldkundig te maken. Met andere woorden: PR-power om het verhaal te verspreiden als een lopend vuurtje.

Aanpak

We rolden een full force perstraject uit waarbij we ten eerste aandacht genereerden voor het tekenevenement The Big Draw waar het Rijksmuseum aan deelnam. Daarnaast nodigden we pers uit om mee te komen tekenen in het museum en zelf te ervaren dat je veel meer ziet als je tekent. Het verhaal achter de campagne #hierteekenen kunnen we natuurlijk niet beter overbrengen dan door pers zelf de magie van tekenen te laten ervaren. RTL Nieuws was het met ons eens.

Resultaat

De campagne en boodschap heeft alle landelijke dagbladen en online nieuwsmedia gehaald. Evenals RTL Nieuws, Radio 2 en WNL radio. De totale mediawaarde van het gehele perstraject: meer dan 2 miljoen euro.

Het projectteam over dit project

"Voor het Rijksmuseum werken voelt toch een beetje als spelen in de Champions League. Daar ben je trots op. Daarbij was het hele team gelijk enthousiast over de campagne. Wij konden echt doen waar wij goed in zijn: het realiseren van een big bang aan media-aandacht. Daarvoor moesten alle ingrediënten natuurlijk eerst nog samenkomen: de autoriteit van het Rijksmuseum, de reason why van de campagne gevat in een goed verhaal en de juiste mediabenadering."

Gerelateerde cases