Zilveren Kruis: taxi prank wordt trending topic in nieuwsmedia

Zilveren Kruis 2018

PR-aanpak najaarscampagne Zilveren Kruis

Onder de aandacht komen van jongeren en hun ouders middenin het ‘zorgverzekeringsseizoen’, zo luidde de vraag van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Hoe? Dat was aan ons.

Voer voor het creatief strategisch team van Het PR Bureau, dat in de belevingswereld van jongeren dook en een prank video bedacht met Mertabi rondom ADE. Het resultaat: de campagne werd trending topic in de landelijke nieuwsmedia. Dank voor het vertrouwen, Zilveren Kruis!

Aanpak

Als creatief PR-bureau smullen we van opdrachten waarin de klant ons in een vroeg stadium brieft. In dit geval had Zilveren Kruis een concrete wens: jongeren bereiken en daarmee de campagne ‘5 vragen van' ondersteunen. We zijn gaan zoeken naar een onderwerp dat leeft onder die doelgroep: gehoorschade. Daarbij hebben we rekening gehouden met een momentum (periode waarin het onderwerp relevant is), het Amsterdam Dance Event (ADE). Om jongeren bewust te maken van de risico’s van gehoorschade, lieten we hen letterlijk ervaren hoe het is om een permanente piep in je oren te hebben. De ingrediënten: YouTube-ster Mertabi, een heldhaftige taxichauffeur, bekende en onbekende ‘slachtoffers’, ons creatieve team dat er vol voor is gegaan, een ondersteunend onderzoek en een hele dappere en kritische klant. De uiteindelijke video spreekt voor zich, kijk zelf maar.

Resultaat

De PR-campagne heeft dertig miljoen mensen bereikt. Via de video zelf, maar vooral ook door de media-aandacht die ontstond rondom het onderwerp. RTL Nieuws besteedde anderhalve minuut aan het onderwerp in het journaal van half 8. Daarnaast was er onder andere aandacht voor de campagne Zilveren Kruis in Goedemorgen Nederland, Radio 538 en De Wereld Draait Door.

Het projectteam over dit project

Sid

Creatief Strateeg

Voor Zilveren Kruis hebben we gezocht naar begrijpbare onderwerpen die consumenten en specialisten aan het denken zetten. Deze methode zorgt ervoor dat media, influencers, consumenten en specialisten zelf content gaan maken en verspreiden wat weer positief bijdraagt aan de reputatie en het bereik van Zilveren Kruis.

Gerelateerde cases