Services

Welke services hebben we, en wat is het?

Wat is een Influencer?

Een influencer is iemand die invloed uit kan oefenen, omdat hij of zij (een groot) bereik of impact heeft. Denk aan YouTubers met veel volgers, bloggers met een fanbase of experts met autoriteit. In pr worden influencers regelmatig ingezet om de boodschap van een merk te verspreiden. We noemen dit influencer marketing.


Wat is een PR-toolbox?

Zie de pr-toolbox als een pakket basisdocumenten om de pers mee te benaderen. De toolbox bevat meestal (1) een factsheet over het merk, (2) een Q&A met daarin alle mogelijke vragen van journalisten (plus antwoorden), (3) een boilerplate (de omschrijving van een merk in een paar regels), (4) een tailor made medialijst, en (5) een beeldbank.


Hoe gebruiken we data in PR?

Big data is hot. Ook in pr. Door data te analyseren, krijgen we beter inzicht in de interesses en het gedrag van verschillende doelgroepen. Met die know how kunnen we op het juiste moment relevante content aanbieden aan de juiste mensen.


Wat is een PR-strategie?

Strategieontwikkeling is in veel gevallen het startpunt van onze samenwerking met een merk. In een pr-strategie bepalen we hoe en welke doelstellingen van een merk we gaan behalen met de inzet van pr.


Hoe zetten we creatie in?

Creatie, of concepting, is onderdeel van bijna elke pr-strategie. Zodra er een duidelijke strategie staat, kunnen we invulling geven aan ideeën en concepten bedenken. Tijdens het creatieproces kunnen klanten meekijken in een kitchen review en indien nodig richting geven. Bij Het PR Bureau hebben we een dedicated creatief team dat zich bezighoudt met de creatie voor onze klanten.


Wat is een press desk?

Een press desk is een virtuele balie (desk) waar al het nieuws over een merk of bedrijf is verzameld. Meestal bevat de press desk ook een goede beeldbank. Je vindt er contactinformatie van woordvoerders, voor het geval een journalist of andere geïnteresseerde nog meer wil weten. Kortom: alle persinformatie op één centraal punt.


Wat is een merkintroductie?

Een merk of productintroductie is letterlijk de introductie van een merk of product. Dit kunnen we, afhankelijk van de doelen en het budget, zo groot maken als jij wilt. Met een officieel lanceringspersbericht naar relevante media heb je al een belangrijke stap gezet. Liever een spectaculaire lancering met toeters en bellen op een mooie locatie? It's up to you!

Ik wil meer weten

Wat is interim PR-ondersteuning?

Tijdelijk ondersteuning nodig op pr-activiteiten binnen jouw bedrijf? Het is mogelijk om een van onze pr adviseurs in te huren als interimmer. Door onze ervaring en het netwerk van Het PR Bureau haal je veel kennis in huis. Dat kan handig zijn in een crisissituatie of bij het tijdelijk wegvallen van een collega.


Wat is een guerilla stunt?

Met guerilla marketing probeer je resultaat te boeken met beperkte middelen. Het doel is in veel gevallen om een groot publiek te bereiken door creativiteit maximaal te benutten en op te vallen. Een kwinkslag en glimlach zijn goede ingrediënten voor een succesvolle guerilla stunt (pr stunt). Het resultaat is vaak oprechte loyaliteit van fans, die je verhaal niet alleen kennen maar ook voelen en doorvertellen.


Wat is mediamonitoring?

Met behulp van mediamonitoring houden we voor je in de gaten wat er in de media over je wordt gezegd en geschreven. Het helpt ons om ad hoc te kunnen reageren op berichten over jouw merk in de media. Daarnaast kunnen we door media nauwkeurig te volgen precies zien wat onze inspanningen hebben opgeleverd. Door mediamonitoring mis je geen bericht meer.


Wat is reputatiemanagement?

Het woord zegt het al, reputatiemanagement gaat over het managen van jouw reputatie. Reputatiemanagement gaat over het bouwen van vertrouwen. Om een reputatie op te bouwen is het van belang dat we continue dezelfde boodschap uitdragen in verschillende media-uitingen. On- en offline.


Wat is crisis PR?

Door omstandigheden kan een bedrijf of merk negatief in de publiciteit komen. Journalisten kunnen op dat moment invloed uitoefenen op de beeldvorming van een bedrijf. Met crisis pr, of issue management, geven we ad hoc of preventief advies en ondersteuning bij issues en (latente) crisissituaties. We helpen met het opstellen van crisishandleidingen en draaiboeken en verzorgen crisistrainingen op maat.


Wat is personal PR?

Personal pr, of personal branding, gaat over de pr van individuen. Ben jij directeur van een bedrijf, thought leader op een relevant onderwerp of is er een andere reden om jou in de spotlights te zetten? Wij laten zien wie je bent en zorgen dat je top of mind bent (en blijft) bij journalisten.


Wat is woordvoering?

Woordvoering, of persvoorlichting, is een vak apart. Houd jij je hoofd koel met een draaiende camera en gloeiende spotlights voor je neus? De kunst is om bij je boodschap te blijven en rust uit te stralen. Dat kunnen wij je leren.


Wat is een mediatraining?

In een mediatraining bereiden wij je voor op contact met de media. Een sterk interview geven is namelijk een vak apart. Een goede voorbereiding is in dit geval het halve werk. Krijg je klamme handjes van een cameraploeg voor je neus? Vind je het moeilijk om je verhaal goed over te brengen op een journalist? Of wil je jouw woordvoering skills naar een nóg hoger niveau tillen? Goed nieuws: wij kunnen je daarbij helpen.

Ik wil meer weten

Wat is een merkverhaal?

Mensen denken verhalend. Een merkverhaal, het woord zegt het al, is het verhaal van een merk of organisatie. Vaak met het antwoord op de waarom vraag als rode draad. Waarom bestaat het merk? En waarom moet iedereen het kennen. Een origineel merkverhaal wordt doorverteld (of zet zelfs aan tot nieuwe verhalen). Wij kunnen je helpen bij de ontwikkeling of aanscherping van jouw merkverhaal.

Ik wil meer weten

Wat is een social media strategie?

In een social media strategie staan richtlijnen die helpen om berichtgeving op de social media van een merk vorm te geven. Op welke doelgroep gaan we ons richten en welke social mediakanalen zetten we in? In de strategie staat ook een heldere doelstelling omschreven. Met andere woorden: wat wil je met de social media activiteiten bereiken? Traffic naar de website, service, interactie; de inzet van social media kan verschillende doelen hebben.


Wat zijn kernboodschappen?

Kernboodschappen helpen om een boodschap helder en consistent over te brengen. Kernboodschappen vormen de basis voor effectieve communicatie. Meestal bestaan kernboodschappen uit één hoofdboodschap met daaronder een aantal boodschappen om het verhaal te ondersteunen. In een goede kernboodschap is geen ruimte voor onduidelijkheid en meerstemmigheid.


Wat is storytelling?

Storytelling betekent letterlijk 'het vertellen van een verhaal'. Een goed verhaal is authentiek, persoonlijk en roept emoties op. In pr zetten we storytelling in om de boodschap van een merk of bedrijf over te brengen.


Wat is een digitale strategie?

De digitale strategie schrijft voor wat een bedrijf of merk kan doen om online doelen te behalen. Hierin staat bijvoorbeeld beschreven hoe een bedrijf beter gevonden kan worden in Google (SEO), hoe een bedrijf zoekmachine advertenties in kan zetten (SEA), hoe websites verbeterd kunnen worden en hoe social media geoptimaliseerd kan worden. Voor het ontwikkelen van een digitale strategie kun je bij ons terecht.


Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten. De toepassing is uiteenlopend: voor persberichten, blogs, social media berichten, advertenties, bijna overal is goede copy voor nodig. Ons doel: heldere teksten die aansluiten bij de doelgroep en makkelijk lezen.


Wat zijn owned media?

Owned mediakanalen zijn mediakanalen die een merk of bedrijf zelf beheert. Denk aan een eigen blog, websites, drukwerk en social media. De controle over deze mediakanalen is maximaal, omdat een merk of bedrijf zelf eigenaar is. Het bereik met deze mediakanalen is afhankelijk van het aantal fans/volgers.



Wat is earned media aandacht?

Earned media-aandacht is aandacht die je verdient door nieuwswaarde te creëren. Anderen verspreiden jouw boodschap, zonder dat jij daar iets tegenover zet. Bloggers, journalisten, influencers, consumenten (met social mediakanalen) kunnen in potentie allemaal aan de haal gaan met jouw bericht. In de klassieke opvatting draait pr voornamelijk om deze vorm van media-aandacht. Earned media-aandacht heeft meestal een groter bereik dan owned en paid media-aandacht. 


Wat is paid media aandacht?

Paid media-aandacht is media-aandacht waarvoor is betaald. In pr gebeurt dit meestal in de vorm van advertorials.



Wat zijn advertorials?

Een advertorial is een advertentie editorial. Met andere woorden: een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel, bijvoorbeeld op Lindanieuws.nl. De meeste redacties vermelden bij deze berichten dat het om een advertorial gaat. Het voordeel van advertorials (paid media) ten opzichte van een persbericht is dat je niet altijd nieuwswaarde hoeft te hebben om zichtbaarheid te genereren. Bovendien heb je meer controle over het eindresultaat en heb je gegarandeerd lezers.


Een 360-graden aanpak, wat betekent dat?

Een 360-graden aanpak betekent dat we de boodschap van een klant via verschillende kanalen verspreiden: owned, paid en earned. Via een eigen blog, social media, traditionele kranten en tijdschriften (online en offline), bloggers, influencers en ga zo maar door. Het doel is dat de doelgroep, waar die op dat moment ook is, met de boodschap in aanraking komt.


Geen dag bij HPB is hetzelfde. Altijd ben je bezig met de vraag hoe we dingen leuker, beter en slimmer kunnen doen. Niet alleen voor klanten, maar ook in het werken met elkaar.

Meet the team