Barbie: 60 Super Stories

Barbie 2021

Al 60 jaar inspireert Barbie® meisjes en vrouwen overal ter wereld hun dromen en ambities na te jagen. Het merk wil dat meisjes over de hele wereld hun volledige potentieel bereiken. Voor haar 60e verjaardag besloten we, samen met Barbie en 60 rolmodellen, deze missie een duw in de rug te geven. Resultaat: een verbluffende groei in sales van 42% gedurende de campagneperiode en een bereik van 76 miljoen earned media impressies.

“Zelfs de Nederlandse Bibliotheek omarmde het boek en nam het op in haar collectie!”

Brief 

Om de 60e verjaardag van Barbie te vieren in Nederland, willen we ouders en hun dochters bewust maken van Barbie's missie. Inspireer hen om het grenzeloze potentieel uit elk meisje te halen. En help hiermee The Dream Gap kleiner te maken.

Inzicht

Onderzoek toont aan dat meisjes vanaf vijf jaar geloven dat hun dromen grenzen hebben; The Dream Gap. Vanaf zeven jaar beginnen meisjes zelfs te geloven dat jongens slimmer en meer capabel zijn dan zij. Dit noemen we The Dream Gap. Een van de oorzaken is het gebrek aan zichtbare vrouwelijke rolmodellen, omdat meisjes niet kunnen worden wat ze niet kunnen zien.

Concept 

“You can be anything!”

Op Internationale Vrouwendag, en ter ere van Barbies zestigste verjaardag, bundelen Barbie en 60 Nederlandse vrouwelijke rolmodellen vrijwillig hun krachten. 

Met een earned mediacampagne lanceren we een speciaal boek, '60 Super Stories'. Hierin delen zestig inspirerende Nederlandse powervrouwen openlijk hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn. Van fameuze rolmodellen tot minder bekende vrouwen, zoals een professor, bierbrouwer en cameravrouw.

Een social media campagne volgde, waarbij we de rolmodellen met een social media pakket, vol met visuals, GIF's en quotes, in staat stelden om zowel zichzelf als de campagne te promoten.

Resultaat

De 60 rolmodellen en hun inspirerende verhalen domineerden het nieuws. Dit resulteerde in 400+ earned publicaties, een omzetstijging van 42% (normaal 10%) en een bereik van 76 miljoen impressies. Ook is het boek opgenomen in de collectie van de Openbare Bibliotheek.




Marie Claire

Services

  • Purpose
  • Creative concept 
  • Experiential marketing  
  • Influencer marketing
  • Earned, owned & social media

“We hadden nooit verwacht dat zoveel vrouwen en media het boek zouden omarmen!”

Gerelateerde cases