Libresse: Baarmoederverhalen

Libresse 2020

Libresse is pas klaar als alle taboes de wereld uit zijn. Daarom introduceert het merk de campagne #wombstories (of #baarmoederverhalen in het Nederlands). Een campagne die vrouwen aanmoedigt om open en eerlijk te zijn over hun baarmoederervaringen. Opdat vrouwen nooit-maar-dan-ook-nooit zwijgen uit angst, onzekerheid of schaamte.

Een belangrijke drager van de campagne is een confronterende en prachtige internationale film van 3 minuten, waarin ‘het genot, de pijn, de liefde en de haat’ in beeld zijn gebracht. Hiermee wil Libresse laten zien dat het merk vrouwen begrijpt. Dankzij het spraakmakende concept ‘Ik moet mijn ei kwijt’ brachten we de campagne tot leven in Nederland.

“Zo dankbaar dat dit de nodige aandacht krijgt. Heb er in 4 jaar met niemand over kunnen praten. Niemand die het begreep of kende. Ik ben zo ongelofelijk blij dat dit is gebeurd.“ — Deelneemster zoomsessie

Brief

Hoe kunnen we op een geloofwaardige manier de nieuwe campagne #wombstories tot leven brengen in Nederland? En daarmee bijdragen aan het doorbreken van (baarmoeder)taboes en verder gaan dan alleen de film, zodat Libresse laat zien dat het een merk is dat vrouwen begrijpt en om hen geeft?

Inzicht

De harde feiten:

  • 1 op de 4 zwangerschappen eindigt in een miskraam.
  • 10% van de vrouwen heeft last van endometriose.
  • Meer dan 50% van bewust kinderloze vrouwen voelt zich onbegrepen.

Veel vrouwen willen hierover praten, maar durven niet. Zeker in tijden van Corona kun je nog moeilijker je ‘ei’ kwijt. Daarom wilden we iets doen, waarmee we vrouwen écht kunnen helpen.

Concept

Libresse introduceert: ‘Ik moet mijn ei kwijt’, een reeks interactieve zoomsessies in een intieme setting waar vrouwen open en eerlijk met elkaar in gesprek gaan over hun baarmoeder.

Aan de campagne koppelden we presentatrice Pauline Wingelaar die haar ervaringen deelde over PCOS en IUI. Ook deed radio dj Angelique Houtveen mee met de Zoomsessies waarin zij openhartig het gesprek aanging over endometriose.

Resultaten

De campagne werd opgepakt door o.a. RTL Nieuws, Editie NL en Radio 1. Maar veel belangrijker; vrouwen konden eindelijk hun verhaal kwijt en voelden zich verbonden en gehoord. Tijdens de sessies werd er gelachen, gehuild, getroost, gehighfived. Zonder dat deze vrouwen elkaar kenden. Ook wij hielden het niet droog. Met de campagne hebben we bijgedragen aan het in gang zetten van een nieuwe vrouwelijke beweging: let our #wombstories be shared!

  • Totaal bereik (earned media) meer dan 3 miljoen. 
  • 96% van de deelnemers ervoer een gevoel van verbondenheid tijdens de zoomsessie.
  • 72% van de deelnemers kijkt significant positiever naar het merk Libresse en vond de campagne taboedoorbrekend.
  • 80% van de deelnemers stuurde ons naderhand een persoonlijk berichtje om te bedanken.
  • Alle deelnemers hebben laten weten mee te willen doen met een vervolg.

Angelique in gesprek over endometriose. 

Gerelateerde cases