VeiligheidNL: Knoop in je oortjes

VeiligheidNL 2021

Samen met VeiligheidNL maakten we ouders en kinderen meer bewust van het risico op gehoorschade als gevolg van het dragen een verkeerde koptelefoon of oortjes. Met onze Earned First en influencer campagne veranderden we het bewustzijn en de intentie van ouders significant.

We zijn er trots op dat deze case genomineerd is voor een Sabre Award 2020.

Briefing

Bedenk een PR-campagne om dit type gehoorschade bij kinderen maximaal onder de aandacht te brengen van ouders en kinderen van 9 tot 15 jaar oud.

Inzicht

Gehoorschade onder kinderen is een groeiend probleem. In Nederland is al bij 1 op de 7 kinderen vanaf 9 jaar gehoorschade vastgesteld. Belangrijke boosdoeners zijn koptelefoons of oortjes. Kinderen die muziekdragers gebruiken met een koptelefoon of oortjes hebben 3 keer zoveel kans op gehoorschade en krijgen op steeds jongere leeftijd hiermee te maken. Ouders en kinderen zijn onvoldoende hiervan op de hoogte.


Concept

Centraal stond een videoclip van (bij kids populaire) Top Notch rapper, Idaly. Hij wil de nieuwe generatie beschermen hiertegen, zodat zij van muziek kan blijven genieten. We maakten van de videoclip één normale versie en één met omgevingsgeluid, waarmee je direct hoort wat er gebeurt als je slechte oortjes gebruikt. Op social media (Instagram van Idaly en Top Notch, YouTube kanaal Top Notch met 2 miljoen abonnees) en middels een landelijke informatieve pr- en influencer-aanpak werd de clip - en daarmee de campagne - groots geïntroduceerd richting ouders en kinderen. Alle media leidden naar de actiesite, waar je heen en weer kon switchen tussen de twee versies, zodat je op een impactvolle manier het verschil tussen goede en slechte koptelefoons kon beleven. Verder werd op de site uitgelegd welke koptelefoons geschikt zijn en kon je een hoortest doen.

Resultaten

Ten opzichte van vóór de campagne geeft 65% van de ouders aan van plan te zijn hun kind beter te beschermen tegen gehoorschade door het kopen van een goede kwaliteit koptelefoon. Verder geeft 44% van de ouders aan nu wel bekend te zijn met de invloed van een goede koptelefoon op het gehoor van het kind. De campagne zorgde voor veel earned media aandacht (72 publicaties) op online en social media, in landelijke (dag)bladen en op radio en televisie. Op de dag voor de campagne lancering zond Xite vrijwillig de clip mét omgevingsgeluid uit, waardoor er rumoer ontstond op Twitter. Tevens waren er items in invloedrijke media als EditieNL, Hart van Nederland, RTL Nieuws, LindaNieuws, Metro, KidsWeek, Skyradio en Radio 10. Er is een earned media-bereik gegenereerd van in totaal 18 miljoen impressies (o.b.v. 0 euro mediabudget).

Services

  • PR Campaign
  • Creative concept
  • Influencer management
  • Content creatie
  • Earned, owned, paid & social media

Gerelateerde cases