Aris: ‘Moeder, ik wil in de PR’

door Pr bureau, 26 September 2016

In maart dit jaar werkte ik als marketing- en salesmanager bij innovatie development bureau Greenhouse Innovation. Via een snabbel kwam ik in aanraking met Het PR Bureau. Libresse interviewde een panel van mannen over hun kennis van menstruatie. Onder het motto ‘menstrueren kan je leren’ deed ik hier graag aan mee. Voor wie het gemist heeft. (Ik ben de woest aantrekkelijk blonde jongeman met het maanverband op zijn voorhoofd geplakt. Sindsdien heb ik bier drinken om 11:00 afgezworen.)

Tussen de inlegkruisjes door kon ik een beetje rondneuzen. Naast het feit dat de creativiteit en uitvoering van deze productie mijn hart verwarmde, pakte de sfeer op kantoor mij gelijk. Ik ervoer een kalme maar gedreven rust. Verhalen over de veelzijdige producties met interessante klanten werden argeloos aan mij verteld als everyday business. En dit was een zaterdag..

Moeder, ik wil in de PR!

Drie gesprekken en een paar maanden later werd ik in ditzelfde hagelwitte kantoor door een alleraardigste office manager met een bos bloemen in de hand ontvangen. De transfer van een development startup naar een gerenommeerd PR-bureau was daar. Hoe anders is dat? Nou, het werkende leven begint voor mij nog gewoon om 09:00 en houdt over het algemeen rond 18:00 op. Dat half uurtje Dumpert telt nu als research. Dat is fijn, maar er zijn natuurlijk nog wel wat meer duidelijke verschillen.

Er komen opvallend minder mensen op longboards naar werk. De korte broek en het Nirvana-shirt is ingewisseld voor jumpsuits en rokjes. Bijzonder veel meer mensen gebruiken deodorant. Klanten worden ontvangen in mooie ruimtes met naambordjes. Het standaarddocumenten mapje zit barstensvol werk dat jij niet meer hoeft te doen. Vaatwassers (jazeker, meervoud) lijken zichzelf te vullen en de lunch verschijnt magisch. Na een peddle to the meddle (als jij het niet doet, doet niemand het) startup flipperkast is de overstap als een hap frisse Zwitserse berglucht.

Maar… het gras is natuurlijk niet altijd donkergroen aan de PR-overkant. Taalgebruik gaat hier wat meer in Sauvignon wit dan in speciaal bier donker. We praten niet over festivals maar over ‘weekendjes weg’. Feestjes zijn veelal openingen, happenings, launches of productpresentaties. En ja, daar valt die rugzak erg uit toon. ‘’Kan ik die voor u weggooien meneer?’’ Weinig mensen lijken mijn enthousiasme over de iPhone 7 of iOs 10 te delen. De Acer werklaptop met Windows laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Waarom ik vertrok van een management functie bij een opkomend innoverende startup met gigantische groeipotentie naar een PR-bureau? In de ziel mogen kruipen van een boodschap van een merk, bedrijf of persoon. De essentie hiervan vastleggen en deze boodschap uitdragen met een overweldigende range aan creativiteit. Mogen werken met klanten als Spotify, foodora en W Hotel. Kortom: een transfer van werken voor één innoverende startup met gigantische groeipotentie naar werken voor wel tien innoverende startups met gigantische groeipotentie.