Be good and tell it

door Frits Hendrikx, 02 June 2016

De Lampen, de Accenten, de Effies, de Esprix Awards, in de reclamewereld vliegen de vakprijzen je om de oren. Een reclamebureau, strateeg of creatief met een serie vakprijzen op zijn of haar naam heeft een streepje voor. De kleine beeldjes in de prijzenkast en stickers op de deur laten zien: onze campagnes zijn effectief bevonden door een onafhankelijke vakjury. Zo toverde TBWA/Neboko Albert Heijn met supermarktmanager Harry om van een yuppensupermarkt tot de favoriete supermarkt van Nederland. En kreeg daarvoor destijds terecht een grand Effie.

Awardshows

PR beweegt al enkele jaren naar reclame toe. En andersom. In de praktijk betekent het dat we regelmatig worden gevraagd voor creatieve campagnes. Niet alleen voor de pr-ondersteuning van die campagnes, maar ook voor creatie en strategie. Het gevolg van deze verschuiving is dat wij vaker op award shows zijn te vinden. En wij zijn overigens niet de enige.

Maar wat hebben we als pr-bureau aan deze awards? Onze klanten weten immers al wel dat we meerwaarde creëren met onze pr-aanpak. Getuige ook het feit dat veel klanten al jaren met ons samenwerken. En kunnen we onze energie niet beter in diezelfde klanten steken? (in aanmerking komen voor een award gaat niet vanzelf - case indienen, case verdedigen, betalen.)

Reclame versus PR

Er is een essentieel verschil tussen reclame en pr. Met reclame spreek je de consument rechtstreeks aan door ‘zendtijd’ te kopen (een commercial, een abri, banners, noem maar op). Effectiviteit van die zendtijd is van essentieel belang. Is de boodschap over gekomen? En hoeveel mensen zijn bereikt? PR werkt in de kern anders. We willen natuurlijk ook de doelgroep bereiken, maar in de klassieke opvatting zetten wij ‘anderen’ in om de boodschap van onze klant voor het voetlicht te brengen. We brengen en creëren nieuws en gebruiken daar de diverse mediakanalen voor zoals bloggers, kranten, journaals, bekende Nederlanders, etcetera. We hebben de aandacht ‘verdiend’. Dat is al een award op zich.

PR heeft, veel meer dan reclame, een lange termijneffect. PR is langzaam bouwen aan zichtbaarheid. Maar zoals gezegd, het landschap verandert. Voor veel van onze klanten denken we na over een creatieve invulling van hun campagne, naast de klassieke pr-trajecten. Zo is de campagne ‘Power To The Prepaid People’ van Vodafone, op enkele vakmedia na, nauwelijks in de media geweest. We werkten samen met de bekende YouTubers Cinemates en creëerden een online commercial, die zij verspreidden op hun kanaal. Bereik? Jazeker, Cinemates hebben bereik. Effectiviteit? Ook, op het Vodafone YouTube kanaal was het de best bekeken content.

Hebben we iets aan die awards? Ze bewijzen dat we iets goed doen. Samen met alle andere betrokken bureaus. Zoals bij Oma Online van Vodafone met Wefilm, Achtung en MEC en bij Sterk met Campina met TBWA en wederom MEC. We zijn complementair aan elkaar en kunnen een campagne op die manier naar het hoogste niveau tillen. Tot tevredenheid van de klant. Maar ook voor onszelf. Het is de kroon op het werk van de betrokken collega’s, maar eigenlijk dus van het hele bureau. Ik weet dat het in onze branche nog steeds niet bon ton is om te koketteren met een gewonnen prijs. En enige bescheidenheid is zeker wel op zijn plaats. Maar waar het in andere sectoren al lang gemeengoed is -denk aan reclame, film of muziek- mogen wij ook best een beetje trots zijn op wat we doen en daarmee bereiken. Want zeggen we dat ook niet tegen onze klanten: be good and tell it!