Claartje: "Sta af en toe stil bij alles wat we normaal vinden"

door Lilian van Diest, 18 April 2017

Voor de serie Friends of HPB spraken wij met Claartje Schröder, online influencer en de drijvende kracht achter de populaire blog Foodness.nl. "Ik ben bezig met een nieuw project (een product) en wordt ultiem super cool te gek gaaf fantastisch subliem."

HPB: Hoi Claartje. Wat staat er op je visitekaartje?
"Claartje. En daaronder: fulltime foodblogger & ultieme baas."

Voor de mensen die jou en jouw blog nog niet kennen, hoe kunnen we je het beste voorstellen aan onze volgers?
"Ik ben fulltime foodblogger en reis de hele wereld over om overal van alles te kunnen proeven. Mijn pindakaas- en gin-tonicverslaving lopen gierend uit de hand, maar dat geeft niet. Want GT's doen het goed op Instgram. Op mijn blog laat ik zien dat gezond leven en eten een stuk makkelijker is dan je denkt, maar omdat niemand gelukkig wordt van alleen maar groene smoothies en rauwe wortelen, maak ik ook regelmatig een Baileys-Oreo-Bastognekoekjes-cheesecake. Het moet natuurlijk wel leuk blijven."

Via welke mediakanalen houd jij jezelf op de hoogte?
"Heel old school: de weekendkrant (NRC). En de site van NOS. Daarnaast doe ik inspiratie op via Instagram en Pinterest."

Welke samenwerkingen heb je met ons gedaan?
"Onder andere voor HelloFresh. Ik ben langs gegaan op het hoofdkantoor om mee te sparren over het imago van HelloFresh. Daarnaast heb ik verschillende boxen gereviewd. Ook ben ik als spreker ingezet voor een workshop van het team van Optimel (FrieslandCampina), waarna ze als sponsor meededen in mijn smoothie workshop. Of ik probeerde de bezorgservice van Foodora uit, die tot ín het park, óp je picknickkleedje bezorgen."

Hoe ziet voor jou de ideale samenwerking met een merk eruit?
"Met een helder overlegmoment tussen mijzelf en het merk om samen een strategie te bepalen. Wat zijn onze raakvlakken? Wat wil je als merk uit de samenwerking halen? Wat is mijn rol precies? Zelf houd ik het meest van langdurige samenwerkingen, waarbij ik als een soort ambassadeur van een merk optreed. Ik geloof in de kracht van herhaling en werk het liefst met een select aantal merken die echt bij me passen."

Hoe staan jouw lezers tegenover branded/sponsored content?
"Omdat ik overal eerlijk over en transparant in ben: prima. Wanneer je als blogger alleen werkt met merken waar je achter staat is je enthousiasme oprecht, en lezers zien dat. Voor bloggers werkt branded content alleen als ze zelf achter het product of het merk staan, omdat blogs zo persoonlijk zijn." 

Welke andere blog(ger) inspireert jou? Waarom?
"Leonie van Gewoonwateenstudentjesavondseet.nl is een van mijn beste vriendinnen en een onwijze bazin, omdat ze zichzelf uit blijft dagen: een eigen pop-up restaurant openen? Waarom niet."

Wat wordt volgens jou de next big thing op het gebied van online media?
"Video. Dat is het al, en dat wordt het nog meer. Zeker live video; altijd en overal alles realtime delen. Er zal ongetwijfeld een tegenreactie komen van mensen die offline gaan en juist nog meer op zoek gaan naar ‘echt’ contact, maar voorlopig is het einde nog niet in zicht."

Met wie moeten wij een kop koffie gaan drinken en waarom?
"Met mij, over een half jaar. Ik ben bezig met een nieuw project (een product) en wordt ultiem super cool te gek gaaf fantastisch subliem."

Wat wil je verder nog kwijt?
"Dat het goed is om af en toe stil te staan bij alles wat normaal vinden: hoeveel kansen wij krijgen, hoe goed wij het hebben. Vergeet niet om af en toe terug te geven."