Drie lessen van een stage bij Het PR Bureau

door Eveline Knapen, 11 December 2017

Stage lopen bij Het PR Bureau is hartstikke leuk en leerzaam. Maar wat leer je dan? Die vraag stelden we aan Eveline Knapen. Als stagiaire kan zij het namelijk als geen andere weten. Eveline liep de afgelopen drie maanden stage bij ons en schreef haar learnings en ervaringen op in deze blog. Een verhaal over succesvol pitchen, een vlotte pen en de ‘heetste’ mediacontacten.

1. Life’s a pitch
Toen ik net aan mijn stage begon, stelde ik mezelf enkele doelen. Een persbericht bij een journalist pitchen stond bovenaan het lijstje. Pitchen klinkt spannend en dat was het de eerste keer ook wel een beetje. Gelukkig kreeg ik van de eerste journalist die ik belde meteen een enthousiaste reactie. Een journalist van een vaktijdschrift over duurzaamheid vond mijn pitch over een nieuwe innovatie blijkbaar interessant genoeg voor een leuk achtergrondstuk/-item. Sindsdien heb ik de smaak te pakken. Pitchen vind ik nog steeds één van de leukste dingen om te doen. Twee weken geleden bereikte ik een nieuwe mijlpaal. Ik kreeg de opdracht om een onderzoek van één van onze corporate klanten onder de aandacht te brengen. De informatie was interessant, maar ik vond het lastig om de belangstelling onder journalisten te peilen. Toch ontving ik toen op één dag van meerdere journalisten het bericht dat zij mijn persbericht wel wilden oppakken. Een persoonlijk hoogtepunt.

Bij een goede pitch moet je overtuigen, duidelijk en bondig de boodschap overbrengen en enthousiasmeren. Vaardigheden die ik verder heb ontwikkeld de afgelopen drie maanden en die zeker van pas komen in de toekomst. Wie weet vervul ik over twintig jaar een functie als woordvoerder of campagnemedewerker en grijp ik zo af en toe nog terug naar mijn ervaringen uit de HPB-tijd.

2. Schrijven als een kameleon
Een factsheet of persbericht opstellen bleek een heel ander verhaal dan een essay of scriptie schrijven. Een persbericht of factsheet moet de lezer grijpen, maar toch feitelijk zijn. Het verhaal moet helder zijn en de zinnen lekker vlot. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; van mijn eerste persbericht bleef weinig over. Practice makes perfect geldt echter ook hier. Toen ik een start mocht maken met een kort personaliabericht voor één van onze klanten, draaide ik bijna elke zin vier keer om. Daar is ondertussen wel verandering in gekomen. Tijdens het schrijven van een factsheet voor een andere klant, kwam ik tot de realisatie dat ik inmiddels een vlottere pen heb gekregen en dat het resultaat me elke keer iets tevredener stelt.

Als pr-adviseur ben je een soort kameleon, die zich vormt naar de opdracht en klant. Bij elk persbericht moet je je goed inleven en inlezen. Zo verdiepte ik me twee weken geleden in diverse longaandoeningen en het wetenschappelijk onderzoeksveld. Een week daarvoor zat ik nog volop in het toiletgedrag van Nederlanders. Zo zie je maar weer, geen dag of week is hetzelfde.

3. Nieuwsjunkies: eat your heart out
Als ware nieuwsjunkie kan ik mijn geluk niet op; de kern van mijn werkzaamheden is immers de actualiteit. Ik kreeg een uniek kijkje in de mediakeuken, waardoor ik mijn blikveld behoorlijk verruimde.

Minstens één keer per week maak ik wel een medialijst met de ‘heetste’ contacten. Mijn netwerk (en dat van Het PR Bureau) breidt steeds verder uit. Ook monitor ik regelmatig hoe klanten de afgelopen jaren, maanden of dagen in het nieuws zijn geweest, wat er op dit moment speelt binnen hun vakgebied en hoe een persbericht wordt opgepakt. Voor een van onze klanten uit de financiële hoek houd ik bijvoorbeeld dagelijks een overzicht bij met de hoogtepunten uit het financiële nieuws en voor een andere klant spot ik wekelijks de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Daardoor heb ik veel geleerd over de wijze waarop de actualiteit de media beïnvloedt en vice versa. Tel daarbij op dat ik veel nieuwe kennis vergaar over een breed scala aan onderwerpen. Dit zie ik als één van de leukste kanten van het pr-vak. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat ik als letterenstudent ineens zoveel zou weten over prijsstrategieën, bitcoins en pensioenen?

Mijn tijd bij HPB was tot nu toe absoluut onvergetelijk en ik ben benieuwd wat de komende weken me nog gaan brengen. Ik kijk terug op een toffe stage met veel goede leermomenten. Daarnaast voelde ik me als stagiaire echt deel van het team. Niet voor niets zegt collega Arthur vaak: “Who run the world? Interns!”

--

Eveline topt haar bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen nog af met een master. Dan zijn we haar weer (even) kwijt aan de schoolbanken. Balen voor HPB, goed nieuws voor andere toptalenten. Wij zijn namelijk op zoek naar nieuwe Evelines. 

Check hier de vacatures.