Een gesprek over bloed met Marian Bron van Libresse

door Het PR Bureau, 17 October 2017

Met de campagne #bloodnormal, die vandaag start, wil Libresse het taboe over menstruatie, en de bijbehorende bloederige taferelen, bespreekbaar maken. Het is de hoogste tijd, vindt Marian Bron, marketingmanager bij Libresse. “Ik maak geen geheim van mijn periode.”

We willen bloed zien,’ kopte Het Parool eind augustus. Wat dacht je toen je het artikel zag?
“Ik sprong een gat in de lucht. Dit is precies wat we willen: het echte verhaal, inclusief bloed. Ongesteld zijn is iets gezonds, iets normaals.  Jarenlang heeft de industrie, en daar hebben we zelf aan meegedaan, gecommuniceerd met blauwe vloeistof. Eigenlijk is het te gek voor woorden. Vrouwen doen onterecht stiekem over hun menstruatie. Dat komt deels omdat menstruatie niet zichtbaar is in mainstream media. Daarom zijn we ook zo blij met dit artikel. Dit is wat mij betreft het startpunt van veel meer bloeddiscussies. Na de video vorig jaar, waarbij we bloed lieten zien van sportende vrouwen, is het tijd om een stap verder te gaan.”

De eerste zin van het artikel luidt: ‘Het taboe op menstruatie verdwijnt.’ Zijn we al zo ver?
“Er is een begin gemaakt, maar we zijn er nog lang niet. Anders waren we ook niet met de #bloodnormal campagne gestart.”

Wat willen jullie bereiken met de campagne?
“Dagelijks zijn achthonderd miljoen vrouwen wereldwijd ongesteld. Het is een onderdeel van het leven. Maar veel vrouwen schamen zich ervoor. Ja, ook de vrouwen die werken bij Libresse. Er wordt krampachtig over gedaan en vrouwen houden het verborgen. Is het je wel eens opgevallen dat in films en series nooit over menstruatie wordt gesproken? Laat staan dat het expliciet zichtbaar is. Als ik moeders spreek van tienermeisjes waarbij de menstruatie net begonnen is, dan vertellen ze mij dat hun dochters diep ongelukkig zijn. Het is een groot probleem en we moeten er zo snel mogelijk vanaf.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding.)

Marian Bron, marketingmanager bij Libresse.

Waar komt de schaamte voor menstruatie vandaan?
“Van oudsher worden vrouwen als onrein gezien als ze menstrueren. In veel ontwikkelingslanden is dat nog steeds zo. Vrouwen worden letterlijk verstoten uit huis en durven niet naar school. Het probleem is al eeuwen oud en zit diepgeworteld in onze samenleving.”

Jullie missie klinkt als een behoorlijke uitdaging.
“Dat is ook zo en daar zijn we ons van bewust. Onze campagne is niet genoeg. We hebben een lange weg te gaan en hebben ons als doel gesteld om mee te werken om het taboe te doorbreken, niet om het probleem zelfstandig op te lossen.”

Hoe gaat het eigenlijk met jouw eigen menstruatie?
“Het gaat goed. Gelukkig maar, want het is een teken dat mijn lichaam goed werkt.”

Je hebt er geen probleem mee als ik deze vraag aan je stel?
“Haha, nee. Kijk, de menstruatieperiode brengt wat ongemakken met zich mee. Maar dat weten allemaal al lang, toch? Ik maak geen geheim van mijn periode. Waarom zou ik dat doen? Hoe langer je erover nadenkt, hoe gekker het is dat we er zo krampachtig over doen.”

Waar gaan we jullie campagne voorbij zien komen?
“Met #bloodnormal willen het gesprek aangaan en menstruatie bespreekbaar maken. Daarom gaan we alleen online campagne voeren. Hey, kijk eens hier. Wat vind je ervan? Hoe zit het bij jou? Die vragen willen we stellen. Laten we er met elkaar over praten en zo, stap voor stap, het taboe doorbreken.”

(Tekst gaat verder onder de video.)

Voor de campagne werken jullie onder meer samen met YouTuber Teske. Vanwaar die keuze?
“Teske staat open voor dit soort onderwerpen en spreekt met haar leeftijd [22, red.] een specifieke leeftijdsgroep aan. Bovendien is 95 procent van haar meer dan 330 duizend volgers vrouw. We zijn heel blij met de video die ze heeft gemaakt. Ze gaat op een kwetsbare manier het gesprek aan met haar volgers en fans. Precies hoe we het voor ogen hadden.”

Wat moet er gebeuren om jou over een jaar tevreden terug te laten kijken op de campagne?
“Weet je, ik snap best dat er een beetje giechelig over menstruatie wordt gedaan. Dat is ook helemaal niet erg, als het maar niet verborgen wordt. Er is een periode geweest dat printmedia ons weigerden, omdat ze het onderwerp niet wilden bespreken. In wat voor tijd leven we? dan? Als ik op een verjaardag vertel over mijn werk, dan volgen er standaard eerst een stuk of wat flauwe grappen. Puur omdat mensen zich geen houding weten te geven. Ik begin dan gewoon te vertellen. De lolligheid verdwijnt dan vanzelf. Als over een jaar blijkt dat het gesprek over menstruatie op gang is gekomen, dan ben ik tevreden.”

Wat is dan de volgende stap? Menstruatiebloed laten zien in een televisiereclame?
“Het is geen doel op zich, maar ik sluit het niet uit. Waarom niet? Het is wat het is.”