Food Inspiration DayX 2018: de vegetarische bitterbal en gezond snoepen

door Emilie Funken, 23 November 2018

Vers binnengerold bij Het PR Bureau mocht ik onlangs een kijkje nemen op de tiende editie van de Food Inspiration Days. Met meer dan honderd sprekers op zes verschillende podia is het tweejaarlijkse inspiratie-evenement dé plek, om alles te leren over de hot topics in food.

Ook culinair journalist Marcus Polman, die als food expert aan Het PR Bureau is verbonden, was aanwezig bij het evenement. Hij verzorgde als curator en presentator het Food & Media podium. Met als gasten culinair koningin Janny van der Heijden, culinair recensent Hiske Versprille (de Volkskrant) ging onder de bezielende leiding van Marcus in gesprek ging met chefkok Peter Lute (De Kruidfabriek en ARC by Lute), wiens restaurants zij meermaals heeft beoordeeld. Isabel Boerdam (De Hippe Vegetariër) en Roger Bloem (Cityguys.nl) vertelden over de ins en outs van het fenomeen foodbloggen en hoe je daar als foodmerk je voordeel mee doet.


(tekst gaat verder na afbeelding)

En ja, er was natuurlijk ook (heel) veel te proeven en te ontdekken bij de verschillende stands. Inspirerende foodmerken presenteerden hun laatste innovaties op gebied van food & drinks. Met de volgende hot food-topics in mijn hoofd rolde ik tien kilo zwaarder naar huis.

Food diversity

Het festival deed haar thema eer aan, diversiteit was overal. Vele food startups presenteerden hun mooie verhaal, ontstaan uit het verlangen iets bij te dragen aan onze gezondheid en het milieu. Zoals Van de Koe, biologische kruidenboter gemaakt van onkruid, in het leven geroepen om de diversiteit van de weide in stand te houden. Natuurlijk lieten ook de grote jongens, zoals onder andere Nestlé en Verstegen, zien dat ze niet stil zitten op gebied van innovatie.

Consumenten zijn kritisch en worden veeleisender. Er is veel vraag naar nieuwe concepten met thema’s zoals bewuster consumeren of voedselallergieën. Foodmerken worden uitgedaagd om verder te denken, zichzelf opnieuw uit te vinden zodat ze ook deze groepen kunnen bedienen. Nieuwe thema’s zoals het belang van een circular economy en de gebaande (eet)paden doorbreken winnen aan terrein. Toch is er nog steeds plek voor de ambachtsman met passie voor het vak. Het is exemplarisch voor de veranderende eetcultuur: enkelen houden vast aan tradities, terwijl anderen juist pionieren en zoeken naar nieuwe manieren van eten.


(tekst gaat verder na afbeeldingen)



Enkele opvallende nieuwe introducties...

De bitterbal

Dat Neerlands trots, de bitterbal, zijn stevige positie in de borrelscene niet afstaat aan een healthy vervanger moge duidelijk zijn. Dit gefrituurd stukje erfgoed was in verschillende vormen te proeven. Neem het perfecte huwelijk tussen De Vegetarische Slager en Mora, met de vegetarische bitterbal. Niet van echt te onderscheiden!

Bierbrouwer Leffe introduceert de stoofvleesbitterbal, ideaal voor alle Bourgondiërs die de normale bitterbal toch wat aan de karige kant vinden. Perfecte toevoeging aan het 'bitterbal speciaal' menu is ook de Mac and Cheese ball, ontstaan uit een samenwerking tussen Old Amsterdam en Amsterdamse cateraar Sophie Eats.

Groente in de hoofdrol

Groente is een rijzende ster in veel bestaande producten en gerechten. Denk aan de bloemkool pizzabodems van Magioni, broccolirijst en pasta op basis van rode linzen. Tijdens het event maakte ik ook kennis met een concept, dat bij Het PR Bureau niet zou misstaan. Gedurende de dag lopen wij geregeld langs Natasja en Melanie van Office Management om achter het gordijntje een snoepje of twee in het vuistje te stoppen.

Zou het leven niet een stuk gemakkelijker worden met zure matten van komkommer, gembernougat of bietenlolly's? Speciaal voor de Food Inspiration Days creërde Sweet Hearts deze producten met de simpele gedachte om snoepen gezonder te maken. Het snoep bestaat voor 50% uit groente en is helemaal no waste, want zelfs het rietje van je pompoen slush puppy kun je oppeuzelen! Dat geeft de burger moed.

Met de gedachte dat ik binnenkort onschuldig kan snoepen en een hoofd vol inspiratie vertrok ik uit het Brabantse land. Het was een goede dag!


Fotocredits:

Food Inspiration / Photos by: © Floris Heuer - all rights reserved

www.foodinspiration.nl