Friends of HPB: Annelies

door Het PR Bureau, 20 December 2016

In de serie Friends of HPB stellen we je voor aan mensen met wie we nauw samenwerken. Je bent een connecting agency of je bent het niet ;). Vandaag: Annelies Valk (28), Marketing PR Manager bij onze klant Vodafone.

HPB: Hoi Annelies, voor de mensen die je nog niet kennen, wie ben je?

Annelies: “Als Marketing PR Manager bij Vodafone ben ik woordvoerder, media specialist, engagement manager en, volgens mijn collega’s, vooral pr-kanon. Ik kom uit Ierland en woon nu alweer vijf jaar met liefde in Amsterdam. Ik ben gek op goede horeca (als je wil zien waar ik uithang, check op insta #horecahitje), op de Amerikaanse politiek en op het koningshuis.”

Er gaat niets boven een vers Parooltje op zaterdag met een koffie op het terras in Amsterdam.

Via welke kanalen volg jij het nieuws?

“Ik volg heel veel nieuws, maar dat is natuurlijk ons vak. Wel met het onderscheid tussen écht nieuws en lifestyle. Ik begin de dag serieus, maar naarmate de dag vordert kan ik ook helemaal opgaan in de domste artikelen. In de eerste categorie lees ik Het Parool en de Volkskrant. In het weekend de Telegraaf en NRC. Verder volg ik alle pushberichten van NOS, NU.nl en CNN. Mashable en USA today lees ik voor het Amerikaanse nieuws. In de categorie lifestyle ben ik fan van LINDA., ELLE, Vogue, Hello!, Grazia, Elite Daily en Bedrock. Overigens word ik ook vaak genoeg betrapt met een Privé in m’n tas. Met zoveel mediawensen ben ik heel blij met de komst van Blendle. Zo kan ik even gauw een artikel op te zoeken. Sowieso zijn de notificaties top om het nieuws over je eigen bedrijf en concurrenten in de gaten te houden. Toch gaat er uiteindelijk niks boven een vers Parooltje op zaterdag met een koffie op het terras in Amsterdam.”

Hoe en met welk doel zetten jullie pr in bij Vodafone?

“We zetten het voornamelijk geïntegreerd in om onze campagnes talkability te geven en bereik te creëren voor de verhalen die we vertellen. Inmiddels zijn we zo ver dat we geen Powerful Connections campagne starten zonder een goed pr-idee. De briefing is altijd gebaseerd op een maatschappelijke inzicht. Zo zorgen we voor nieuwswaardigheid. Een campagne waarin we ouderen met elkaar verbinden, trekken we bijvoorbeeld naar een groter maatschappelijke thema over ‘eenzame ouderen’."

Inmiddels zijn we zo ver dat we geen Powerful Connections campagne starten zonder een goed pr-idee.

Hoe kiezen jullie mediakanalen voor de verspreiding van de verhalen van Vodafone?

“Dat doen we per campagne. Steeds opnieuw kijken we welke kanalen het beste passen. Facebook en YouTube zijn wel een vaste prik voor de distributie van onze brand engagement campagnes, maar verder hebben we verhalen op heel veel verschillende manieren verspreid; via bioscopen, Twitter, Koffietijd, All You Need is Love, LINDA, Late Night, maar ook BrightTV en via VICE. Waar de doelgroep van onze campagne zit, daar willen wij ook zijn. En die doelgroep verschilt regelmatig.”

Wanneer is een campagne voor jou geslaagd?

“Als ik weken later iemand spreek die niet in de reclame werkt, maar er toch ‘van gehoord heeft’. Het liefst dan ook iemand die niet in de Randstad woont, want dan weet je dat het verhaal echt goed verspreid is. En écht geslaagd als we gratis op de voorpagina van het AD staan (zomer 2014, thanx HPB!).”

Waar de doelgroep van onze campagne zit, daar willen wij ook zijn.

Welk merk heeft volgens jou zijn PR het best op orde?

“Netflix. Iedereen heeft het erover, zonder dat het lijkt dat ze daar veel moeite voor doen. De talkability zit in ‘m in het product zelf, en dat is hoe het tegenwoordig het beste lukt. Als je product een werkwoord wordt, weet je zeker dat mensen het er écht veel over hebben. Vind ik cool.”

Welke bestaande campagne had jij willen bedenken?

“De uitdaging van Burger King aan McDonalds op International Peace Day vorig jaar, en Like a Girl van Always.”

Met welke influencer wil jij nog eens samenwerken?

“Barack Obama. Omdat hij symbool staat voor de mogelijkheden van onze tijd, professioneel en playful combineert als geen ander en het héél goed doet online. Hij is extreem invloedrijk maar wel down to earth. Kan ik wel mee werken.”

Wat wordt volgens jou de next big thing op het gebied van pr?

“Écht goede branded content in samenwerking met de grote mediahuizen. Zoals the T Brand Studio van The New York Times. Niet advertorial bovenaan een pagina zetten en de pagina dan naar wens van de klant invullen, maar nieuwe verhalen maken waar de lezer écht op zit te wachten. Win-win voor zowel lezer als klant. In de VS en de UK zijn ze daar al verder mee dan in Nederland, maar dat wordt denk ik (en hoop ik) hier ook de next big thing.”

Met wie moeten wij een kop koffie gaan drinken en waarom?

“Met een barista van de Starbucks bij je om de hoek. Vraag dan naar zijn of haar visie op Starbucks als werkgever. De Starbucks employer brand en interne merkbeleving is zo excellent in executie dat elke barista een brand ambassador is. Én je krijgt gelijk lekkere koffie.”