Het PR Bureau en Marcus Polman slaan handen ineen voor foodmerken

door Het PR Bureau, 20 July 2018

We gaan een strategische samenwerking aan met culinair journalist en food ondernemer Marcus Polman, founding editor van een online foodmagazine en voormalig jurylid van MasterChef Holland. Door deze samenwerking kunnen we klanten op het gebied van food, drinks en hospitality in de toekomst nog beter helpen. Tijd om hoofdrolspelers Marcus en Toon, managing director bij Het PR Bureau, de kleren van het lijf te vragen.

Een samenwerking met een culinair journalist en food ondernemer. Vanwaar deze stap?
Toon
: “Ontwikkelingen in de wereld van food, drinks en hospitality volgen elkaar snel op. Om klanten in deze trendgevoelige en snel veranderende wereld te helpen met het verspreiden en groot maken van verhalen, hebben we de behoefte aan expertise van iemand die de wereld van binnenuit kent. Als onder meer founding editor van een online foodmagazine, voormalig jurylid van SBS6’s MasterChef, schrijver van meerdere boeken over eten en drinken en mede-eigenaar van verschillende horecaconcepten is Marcus geknipt voor die rol.”

Ik ken de dynamiek van deze wereld van binnenuit.

Waarom kunnen jullie food, drinks en hospitality merken samen beter helpen?
Marcus: “Wat Toon al zegt: ontwikkelingen in de wereld waarin ik me begeef gaan snel. Daarbij liggen merken ook nog eens onder het vergrootglas van media en consumenten. Die setting vraagt om een zorgvuldige en doordachte aanpak. Ik denk dat het voor merken heel fijn is om met iemand samen te werken die iedere dag met zijn laarzen in de spreekwoordelijke modder staat. Ik ken de dynamiek van deze wereld van binnenuit.”
T: “Het past ook in de strategie van Het PR Bureau om pr-adviseurs, creatieven en strategen samen te laten werken met de beste experts in het werkveld. Zo bieden we onze klanten indirect toegang tot sterke en fijnmazig vertakte netwerken. Marcus is met zijn specifieke kennis, journalistieke kwaliteiten en oog voor trends, voor ons de ideale partner om samen mee op te trekken.”

Marcus Polman en Toon van Loock

Een pr-bureau en een journalist die nauw samenwerken, dat zien we niet vaak. Waarom is dit voor jullie een logische stap?
M
: “De scheidslijn tussen redactie en commercie vervaagt. Die ontwikkeling biedt ruimte voor nieuwe samenwerkingsvormen. Het is niet langer nodig en wenselijk om bureaus en media afgezonderd van elkaar te laten werken. Door mijn journalistieke en online knowhow en netwerk, verwachten we de relevantie en effectiviteit van campagnes en branded content producties, voor zowel merken als consumenten, naar een hoger niveau te kunnen tillen.”
T: “Waar een pr-bureau voorheen vooral de rol van aangever naar media had, vloeien de werelden nu steeds meer in elkaar over. Onze kern blijft earned gedreven campagnes, maar het werkt heel fijn om nauw samen te werken met iemand die de redactionele kant van het verhaal goed kent. Als iemand weet wat er nodig is om een culinair verhaal nieuwswaardig te maken, dan is het Marcus. Het wordt tijd dat we de krachten meer gaan bundelen. Het is voor het eerst dat we zo nauw samenwerken met een journalist. Dat is natuurlijk spannend, maar het biedt vooral kansen.”

Dus de vraag is: what’s next? Hoe ga je je nu onderscheiden?

Wat gaan food, drinks en hospitality klanten concreet merken van deze strategische samenwerking?  
M: “Heel concreet: toegang tot een groter netwerk en meer food inspiratie.  Zo gaan we trendtours organiseren in binnen- en buitenland. Daarnaast roepen we een podcast in het leven over de laatste ontwikkelingen op het gebied van food, drinks en hospitality. In campagnes voor merken zal ik mijn netwerk en know how inzetten bij het ontwikkelen en realiseren van online series en branded content producties. En ik werk op de achtergrond als sparringpartner en adviseur. Als een kwaliteits- en cultuurbewaker van de foodindustrie, iemand die staat voor kwaliteit en authenticiteit.”
T: “Via Marcus staan we rechtstreeks in contact met spraakmakende events zoals de FavorFlav Food Top-100 en de Culiperslunch, twee toonaangevende events voor movers en shakers in deze wereld. Dat is voor ons en met name voor onze klanten heel interessant. Ik zie de samenwerking met Marcus vooral als een logische toevoeging op wat we al doen voor onze klanten in food, drinks en hospitality.

Marcus, nu we je toch aan tafel hebben: wat zijn op dit moment de belangrijkste foodtrends?
M: “Trends, zoals de nieuwste Matcha thee en de craft beer revolution, zijn aardig, maar het gaat eigenlijk meer om de onderstroom. Wat is de tijdsgeest? Wat gebeurt er nu eigenlijk en hoe kun je daar als merk op inspelen? We zitten nog net in de periode van back to basics, duurzaamheid en ambachtelijkheid. Die waarden zijn nog steeds belangrijk, maar niet langer onderscheidend. Het is verworden tot een randvoorwaarde. Grote merken als McDonalds, Heinz en grote zuivelmerken omarmen die waarden nu ook. Dus de vraag is: what’s next? Hoe ga je je nu onderscheiden? Food wellness is nu aan de orde van de dag, net als het wij-gevoel rondom eten en drinken.”

Food merken willen breed invulling geven aan hun maatschappelijke relevantie.

Wat zijn uitdagingen van food, drinks en hospitality merken die bij jullie aankloppen?
T
: “Food merken willen breed invulling geven aan hun maatschappelijke relevantie en eerlijk en helder zijn over de herkomst van producten. Clean labeling is een belangrijke trend. Verder zijn gevoeligheden zoals giftige fipronil-eieren, besmet vlees en kweekvis aan de orde van de dag. Hoe ga je daar mee om? Dat zijn vragen die we klanten krijgen. Je begrijpt dat een pr-adviseur daar niet altijd direct antwoord op heeft. En dus zijn we blij dat we Marcus aan boord hebben.”

--

Over Marcus
Marcus Polman is founding editor van online foodmagazine FavorFlav en initiatiefnemer van de CuliPerslunch, een jaarlijks media-event voor foodjournalisten, -bloggers en -influencers en A-merken op het gebied van eten en drinken. Hij was twee seizoenen dagelijks te zien op SBS6 als vast jurylid van het programma MasterChef Holland. Ook is hij het brein achter de FavorFlav Food Top-100, de jaarlijkse verkiezing van de meest spraakmakende persoonlijkheden op het gebied van eten & drinken in Nederland. Marcus is co-owner van de horecaconcepten The Rough Kitchen (Foodhallen, Amsterdam) en Vet Lekker Streetfood.

Marcus Polman

Credits

Foto's: Sanne Nadine Hes Photography

Video: Sir Render