Maak kennis met jarige job Kirsten Scholte

door Het PR Bureau, 03 May 2018

Kirsten Scholte is vandaag jarig (28) en op de kop af één maand in dienst bij Het PR Bureau. Hoogste tijd voor een nadere kennismaking met onze nieuwe aanwinst.

Dit is Kirsten in het kort: geboren en getogen in Amstelveen, verhuisd naar Amsterdam, bachelor Communicatiewetenschap aan de VU, Erasmus Exchange in Canterbury (UK), een master Corporate Communicatie en Nieuwe Media aan de VU, een wereldreis van 7 maanden door onder andere Australië, Nieuw-Zeeland en Fiji (“Ik was nog heel jong, je kunt je hele leven nog werken”), vijf jaar McCANN (wat later opging in FCB Amsterdam), eerst als producer, later als Strategy Manager en nu dus PR-adviseur bij Het PR Bureau.

Welkom Kirsten, welkom. Waarom maak je, na vijf jaar, de overstap van reclame naar PR?
“Ik merkte dat ik vast zat in mijn strategische rol. Ik wilde denken en doen meer combineren. In de rol als PR-adviseur denk ik dat goed te kunnen doen. PR vond ik altijd al interessant. Het maken van mooie, verbindende verhalen over merken spreekt me aan. In het verhaal van een merk duiken en op zoek gaan naar de verhalen die positief afstralen op het merk, dat vind ik leuk en daar is PR bij uitstek het middel voor.”

De werelden van PR en reclame blenden de laatste jaren steeds verder in elkaar. Verwacht je eigenlijk een wereld van verschil?
“Ik ben nog op zoek naar de precieze verschillen. Feit is dat reclame soms wat platter kan zijn. In PR moet een verhaal dusdanig interessant zijn dat mensen het zelf willen delen. Aan de andere kant: ik heb in de afgelopen jaren vaak meegewerkt aan reclames die tegen PR aanhangen. En ik zie bij Het PR Bureau campagnes voorbij komen die ook door een reclamebureau gemaakt hadden kunnen worden. De twee werelden liggen dus niet zo gek ver meer uit elkaar. En toch is het een andere tak van sport. Dat komt met name door de rol van de media, denk ik. Je schakelt in mindere mate rechtstreeks met eindgebruikers en gebruikt autoriteiten om je verhaal te vertellen.”

Dan vragen we je binnenkort om een blog te schrijven over het verschil tussen reclame en pr, goed?
“Prima, als jullie me nog even de tijd geven om de verschillen goed te onderzoeken.”

Je groeide op in Amstelveen. Hoe was het daar?
“Tja, wat zal ik zeggen. In Amstelveen was niet zoveel te beleven. Het te groot om iedereen te kennen, maar te klein voor leuke avonturen. Eigenlijk is Amstelveen ook gewoon een beetje een aanhangsel van Amsterdam. We gingen vaak naar de grote stad. Zo hadden we met het gezin een Artis jaarkaart. Ik vind het wel grappig dat ik hier nu om de hoek ben beland.”

Wat is je lievelingsdier in Artis?
“We gingen altijd direct naar de apen, maar dat bepaalde mijn broertje Lennart. Hij vindt het ook maar wat interessant dat ik een jaarabonnement heb gekregen van Het PR Bureau. Ik vermoed dat ik binnenkort weer met hem achter het glas bij de apen sta te kijken.”

Woon je eigenlijk in de buurt van je nieuwe werkplek (en favoriete dierentuin)?
“Ik woon sinds anderhalf jaar samen met mijn vriend Guido in de Jordaan. Ik ken hem uit de marcomwereld. Toen ik bij McCANN werkte, werkte Guido bij een hostingbedrijf waar wij voor een campagne mee samenwerkte. Inmiddels werkt hij bij MediaMonks. Hij vindt het leuk dat ik voor tech-, media- en entertainmentklanten ga werken en kan volgens mij niet wachten om een keer langs te komen.”

Heb je gekke bijbaantjes gehad in je jeugd?
“Ik verkocht spijkerbroeken in een klein familiezaakje in Amstelveen. Heel leuk werk. Verder heb ik, toen ik vijftien was, in de bibliotheek in Amstelveen boeken teruggezet in de rekken. Daardoor leerde ik het alfabet extreem goed kennen. Wel fijn dat je op een gegeven moment het alfabetlied niet meer hoeft te zingen als je wilt weten wat er na de k komt.”

Wat komt er naar de f?
Stilte. “Uh, H? Nee, shit, G. Ja, dit is dus twaalf jaar geleden.”

Waar kun jij in opgaan als je niet aan het werk bent?
“Ik houd van sporten en van eten. Vaak wordt gedacht dat ik een enorme fitgirl ben, maar dat valt reuze mee. Ik houd enorm van suiker, dus dat sporten heb ik ook gewoon nodig. Verder houd ik van borrelen met vriendinnen en reizen. Zo, heb je direct alle clichés bij elkaar. In oktober ga ik 3 weken naar Japan. Mijn vriend wil daar graag heen. Ik vind het prima, want eigenlijk vind ik elke reis leuk. Ik verwacht heel veel weirdness in Japan. Ik ben veel in Azië geweest, maar ik denk dat Japan niet te vergelijken is met de rest.”