Senna: “Online creators zijn de supersterren van nu"

door Het PR Bureau, 11 April 2017

Afgelopen weekend vond VEED Festival voor de derde keer plaats. Met 760.000 stemmen was deze editie groter en succesvoller dan ooit. Zo bleek ook uit alle media-aandacht. Zeker de zaterdag was met zes tv-ploegen en meer dan 85 journalisten één groot gekkenhuis. Senna, verantwoordelijk voor het perstraject, was erbij en beleefde de gekte van dichtbij.

HPB: Senna, leef je nog?

Senna: “Pfoeh, wat was het hectisch, maar ontzettend leuk! Laura Miller, die de afgelopen twee edities verantwoordelijk was voor het perstraject rondom VEED, had me al voorbereid. Maar deze gekte had ik nooit verwacht. De zaterdag begon rustig, maar vanaf het moment dat de rode loper open ging was het één groot gekkenhuis met journalisten, cameraploegen en rondrennende fans. Heel veel fans.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

VEED-fans houden het niet meer - © Eline Schuurmans

Hoe leid je zoiets in goede banen?

“Samen met de organisatie hebben we besloten om YouTubers zoveel mogelijk met rust te laten. Het is voor hen sowieso al een hectische dag met al die op selfie jagende fangirls en -boys. Daarom hebben we vijf titels, RTL Boulevard, Metro, NU.nl, AD en het Jeugdjournaal, exclusief de mogelijkheid gegeven om interviews af te nemen met winnaars Dylan, Joy, Tim Hofman en organisatoren Cinemates en Mertabi.”

Dat gaan de mensen die het nieuws hebben gevolgd nooit geloven. VEED was overal in het nieuws.

“Haha, nee dat kan ik me voorstellen. Bij die interviews is het ook niet gebleven. Op de perslijst stonden 85 journalisten en 6 camera ploegen. Zij zijn er echt bovenop gedoken. Bijna letterlijk. Samen hebben we er alles aan gedaan om dit in goede banen te leiden."

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het VEED pr-team met v.l.n.r. Eline, Melanie, Roos, Nishita en superheldin Senna - © Eline Schuurmans

Lukte dat?

"Jazeker, al moesten we alle zeilen bijzetten. De journalisten probeerden backstage, op het podium en in de VIP ruimte te komen. Ze deden hun uiterste best om als eerste met het leukste en beste verhaal naar buiten te gaan. Dat de YouTube-wereld hot is wisten we natuurlijk wel, maar ik denk dat niemand deze mediagekte had verwacht. Je kunt wel stellen dat de wereld van online creators definitief een gearriveerde scene is. Niemand kan er meer omheen. Zij zijn dé supersterren van nu.”

We zijn nu 4 dagen verder. Hoe kijk je er op terug?

“Het was een onwaarschijnlijke ervaring. Ook voor ons is dit speciaal. Wat betreft pr zijn deze taferelen erg bijzonder. Onze overtuigingskracht wordt regelmatig op de proef gesteld, maar dat was afgelopen weekend absoluut niet nodig. Wie laten we toe en hoe zorgen we ervoor dat het verhaal van VEED juist wordt verteld? Dat was de uitdaging. We zijn al twee dagen bezig met het verzamelen van alle publicaties. Ik vermoed dat de return on investment door het dak knalt.”