Simone, een écht pr-meisje

door Catrien de Jong, 10 May 2017

PR meisjes zijn opdringerig, oppervlakkig en mega aantrekkelijk. Althans, als we de mensen op straat mogen geloven. Catrien probeert feiten en fictie van elkaar te scheiden en ging op onderzoek uit. “Waar het precies is misgegaan weet ik niet.”

“Grappig, ik had nou nooit gedacht dat jij zo’n PR meisje was. Ik dacht iets creatiefs, een grafisch ontwerper of zoiets.“ De documentairemaker waar ik al geruime tijd geanimeerd mee sta te praten kijkt me met oprechte verbazing aan. Eerder die avond had ze me in vertrouwen genomen over een hardnekkige schimmelnagel, die haar ervan weerhoudt om hoge hakken te dragen, maar nu werd het echt ongemakkelijk.

Vooroordelen
Het imago van ‘PR meisjes’ is er niet best aan toe. Waar het precies is misgegaan weet ik niet. Ik herinner me The Hills, een tienerserie over nagelvijlende rijkeluismeisjes, die doen alsof ze bij een PR bureau werken, maar de verbijstering op het gezicht van de documentaire maker sprak boekdelen. Tijd voor een stukje crisismanagement. Om te beginnen met een korte analyse van de huidige situatie. Ik heb wat rondvraag gedaan en – zet je schrap PR meisjes – de vooroordelen zijn niet mals.

Met stip op één staat daar opdringerig. Het is zo’n beetje de dagtaak van het PR meisje om hijgend in de telefoon te hangen en hardwerkende journalisten lastig te vallen met de mededeling dat ze ‘wat leuks’ voor hen in petto heeft. Klinkt reuze spannend natuurlijk, maar dat ‘leuks’ is eigenlijk per definitie iets vreselijk onbenulligs waar niemand op zit te wachten. Direct na opdringerig volgt oppervlakkig. Dus wanneer de journalist die ze zojuist per telefoon uit zijn concentratie heeft gerukt vragen gaat stellen over dat onbenullige onderwerp waarover ze belde, loopt ze heel – hard – vast. Waar ze dan weer wel alles van af zou weten is nagellak en lipgloss, maar ik heb dus echt het vermoeden dat die tienerserie daar wat mee te maken heeft. Tot slot zijn we allemaal mega aantrekkelijk.

Een écht pr-meisje
Tot zover de perceptie. Zoals vaak het geval is in een crisissituatie, is openheid en eerlijkheid het beste wapen om de crisis te beslechten. Ik geef de documentairemakers van deze wereld daarom graag een inkijkje in de werkelijkheid die schuilt achter de deuren van Het PR Bureau. Ik schets je het profiel van een écht pr-meisje.

Simone – met keurig gelakte nagels – heeft lang blond haar dat ze elke ochtend in model föhnt. Ze houdt van Scandinavisch design en eet quinoasalade. Dat vinden we heerlijk aan haar maar there is more than meets the eye. Zo is Simone gefascineerd door sterrenkunde. Maar echt. Haar hartje ging onlangs nog sneller kloppen toen TRAPPIST-1 gespot werd. In een korte presentatie aan het voltallige team zette Simone uiteen welke sterrenkundigen we in de gaten moeten houden, willen we ook maar énigszins grip krijgen op de grootse ontwikkelingen in dat nóg grootsere heelal.

Norbert Kijanka viool
‘Reëel’ feministen, nog zoiets waar Simone enthousiast van wordt. Wanneer ik haar vraag wie die reëel feministen – een term die ze zelf in het leven heeft geroepen – dan zijn, antwoord ze: “De reëel feminist is de inhoudelijk sterke vrouw die door haar intelligentie, vakkundigheid en integriteit als vanzelfsprekend respect afdwingt.” Niet te verwarren met de geitenwollensokken feminist die met leuzen en borden schreeuwt om vrouwen aan de top. Ik ben gecharmeerd van de actual feminist, aldus Simone, die bijvoorbeeld vindt dat mannen en vrouwen gelijke kansen moeten krijgen en worden beoordeeld op wie ‘de betere’ van de twee is voor het werk/de functie, afgaande op kwalificaties. Leuk mens toch, Simone? Die mag jou toch best een keertje bellen?

Kan zijn dat je niet meteen achteroverslaat van verbazing dat dit PR meisje iets in huis heeft dat riekt naar diepgang en eigenheid. En misschien ben je zelfs niet van je stuk gebracht als ik je vertel dat ze ter ontspanning op de zondagmiddag graag de Chaconne van Bach (je weet wel, uit de tweede solo partita) speelt op haar Poolse Norbert Kijanka viool. Maar ik hoop toch dat het aangeeft dat er vele smaken zijn in het land der PR meisjes. Komt zo oppervlakkig over, al die geijkte vooroordelen.