The Next Women 100: belachelijk en belangrijk

door Jacqueline Bosselaar, 15 June 2017

Yes! Ik sta voor de vijfde keer in The Next Women 100. Samen met 99 andere vrouwen behoor ik blijkbaar tot de ‘meest succesvolle en invloedrijke vrouwelijke ondernemers van Nederland’. Dat vind ik belachelijk en belangrijk tegelijk.

Belachelijk, omdat het kennelijk nog steeds nodig is om een aparte lijst te maken voor vrouwen. Ik was lange tijd in de veronderstelling dat Nederland een land bij uitstek is waar vrouwen de kans krijgen. Deze lijst laat zien dat we nog niet zijn waar we willen zijn. En dat terwijl bedrijven met vrouwelijke leiders beter presteren dan bedrijven zonder. Het glazen plafond bestaat dus echt. En dat is best pijnlijk om te constateren. Dit lijstje is een bevestiging van dat gegeven.  

Belangrijk, om aandacht te vragen voor dit onderwerp. Sinds ik ben opgenomen in de lijst, ben ik langzaam gaan inzien hoe het echt zit. In eerste instantie dacht ik nog: waarom een vrouwenlijst, mag ik niet op een ‘echt’ lijstje? Maar ik kwam al snel in aanraking met de feiten. Het aantal vrouwen in de top neemt af, bleek eind vorig jaar. Wist je dat driekwart van alle bedrijven geen vrouwen in de board heeft? Dat vrouwen één dag per week meer moeten werken als zij evenveel willen verdienen als mannen? Dat de helft van alle vrouwen in Nederland nog steeds financieel afhankelijk is? De helft...

Een beetje extra aandacht voor vrouwen kan dus geen kwaad. Via het netwerk van The Next Women 100 heb ik veel boeiende power-vrouwen leren kennen. En ontdek ik steeds meer over de weg die we nog af te leggen hebben als het gaat over gendergelijkheid op de werkvloer. Zeker in de tech-sector, waar vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd zijn. Veel vrouwen denken nog steeds dat technologie niks voor hen is. Uiteindelijk worden alle bedrijven tech-bedrijven en daarom is het van essentieel belang om het tij te keren. Daarom vind ik het fantastisch dat vrouwelijke captains of industries, als Nicola Mendelsohn (Facebook) en Janneke Niessen (Improve Digital), maar ook jonge vloggers als Jiami Jongejan, zich zo actief inzetten voor dit onderwerp.

Ik hoop heel erg dat de jonge vrouwelijke generatie (waar ik mezelf ook nog steeds toe reken, haha!) ervoor zorgt dat we over twintig jaar geen The Next Women 100 meer nodig hebben. Dat diversiteit in Nederland net zo normaal is als stemrecht voor vrouwen. Als dat lukt, is de missie van The Next Women 100 geslaagd. Tot die tijd ben ik stiekem best een beetje trots op mijn plekje en zet ik me in om het glazen plafond te helpen doorbreken.

PS: ter inspiratie een gave campagne van begin dit jaar om aandacht te vragen voor meer diversiteit op de werkvloer.