Wat een avond: vier Europese pr-prijzen voor ‘Get the Flow’

door Het PR Bureau, 01 December 2017

We kunnen het zelf nog niet helemaal geloven, maar de campagne ‘Get the Flow’ van Vodafone is gisteravond bedolven onder de prijzen. In Hamburg (European Excellence) en Londen (Eurobest) won de campagne in totaal elf (!) prijzen, waarvan vier voor het pr-traject. Toon en Arthur waren in Hamburg om de drie European Excellence Awards in ontvangst te nemen. We belden met Toon om te vragen hoe dat was.

HPB: Toon, hoe was het?

Toon: “Moet dit nu? Ik zit nogal trillerig achter mijn laptop en doe een poging om mijn koffie te drinken.”

Even doorbijten. Maak ons deelgenoot van deze historische avond. Hadden jullie dit durven dromen?

“Eerlijk is eerlijk: de campagne doet het internationaal super goed. In Cannes won ‘Get the Flow’ ook al vijf Lions. Dus dan hoop je dat je hier ook iets mee naar huis mag nemen. Maar de volle mep, dat hadden we niet verwacht. We hebben zelfs een Grand Jury Awards gewonnen, wat basicly betekent dat deze campagne de winnaar van de avond was. Niet te geloven, toch?”

Kan je het succes verklaren?
“Ik denk dat ‘Get the Flow’ alle aspecten van een moderne campagne bevat: er is een waardevolle app gebouwd, het raakt een maatschappelijk thema, het pr-traject is een combinatie van paid en earned, er is samengewerkt met BN’ers. Kortom: alles zit erin. Dat maakt deze campagne succesvol.”

Hoe laat is het geworden gisteravond?
“De Grand Jury prijs was de laatste prijs die werd uitgereikt. Toen zaten we al met twee beelden op schoot en mochten we nog een keer het podium op. Een geweldige afsluiter. Daarna ging de muziek aan en begon het feest. Alle bureaus, ook internationaal, kwamen naar ons toe om ons te feliciteren. Heel bijzonder. Dat ging vervolgens door tot diep in de nacht. Om vijf uur lagen we uitgeteld in bed.”

Vertel ons eens iets over de awards zelf. Zijn ze mooi?

“Nou, ik zal het je nog sterker vertellen: ik maak me de hele ochtend al zorgen over hoe ik deze loodzware dingen mee ga krijgen in mijn handbagage. Ik denk dat ik een extra tas moet inchecken want anders gaat het gewoon niet lukken.”

De feiten op een rij

De European Excellence awards onderscheiden de beste PR- en communicatiecampagnes in Europa. In totaal werden er gisteravond in Hamburg winnaars aangewezen in 59 categorieën. De campagne ‘Get the Flow’ won in de categorieën ‘Telecommunicatons' en 'Science & Education'. Daarnaast sleepte Het PR Bureau met het pr-traject van de campagne een Grand Jury award in de wacht.

Op het moment dat Arthur en Toon de prijzen in ontvangst namen, werden duizend kilometer verderop de Eurobest Awards uitgereikt. Ook daar was het raak voor ‘Get the Flow’. De campagne won in totaal zeven prijzen (vier keer brons, één keer zilver, twee keer goud), waarvan één in de categorie PR. Met de prijzenregen is ‘Get the Flow’ de most awarded campagne ooit van Vodafone.

Over Get The Flow

Met de campagne ‘Get The Flow’ moedigt Vodafone stotterende kinderen aan om hun spraak te trainen. In een speciale app kunnen de kinderen raps opnemen en ‘duo rappen’ met andere stotterende kinderen. De raps in de app zijn geschreven door bekende rappers als Seven Alias en de mannen van Broederliefde. Ali B schreef de eindbaasrap, een ‘allitererende tong twister’. Voor de campagne werkte Vodafone samen met de Nederlandse Federatie Stotteren (NFS, onderdeel van stotteren.nl).

De campagne, onderdeel van het Powerful Connections programma, is ontwikkeld door DDB & Tribal. Awfulmen was verantwoordelijk voor de technische realisatie van de app. Het PR Bureau verzorgden het pr-traject rondom de campagne. De app en het verhaal erachter werden breed uitgemeten in de Nederlandse pers. Onder andere RTL Late Night besteedde uitgebreid aandacht aan ‘Get The Flow’.