We willen de Miljoenennota eenvoudiger

door Het PR Bureau, 18 September 2017

Wat vindt Nederland van de miljoenennota? In opdracht van SNS lieten we Panelwizard onderzoek uitvoeren om die vraag te kunnen beantwoorden. Wat blijkt: de Miljoenennota moet eenvoudiger. En dan met name de manier waarop deze gepresenteerd wordt. Want hoewel de Miljoenennota voor iedereen is bedoeld, vindt bijna de helft (48%) van Nederland hem te ingewikkeld.

Hoe dan?
Eenvoudiger, maar hoe? Ook op die vraag gaf Nederland (vertegenwoordigd door meer dan 1.000 respondenten) antwoord. Een online tool zoals de Kieswijzer kwam het beste uit de bus. Ruim 4 op de 10 mensen ziet daar wel iets in. Verder populair: een samenvatting in post-its (34%), een smartphone-app (26%) en een, jawel, documentairefilm (21%). 

Ook is er behoefte om de presentatie van de Troonrede te verbeteren. Vooral het taalgebruik mag begrijpelijker. Bijna twee derde van de ondervraagden vindt dat. Daarnaast is er behoefte aan ondersteunend beeldmateriaal (35%) en een Publieke Tribune (25%), zoals we die kennen in de rechtbank.

Miljoenennota interessanter dan hoedjes
Wie denkt dat Nederlanders vooral geïnteresseerd zijn in de spraakmakende hoedjes en bijzondere Koninklijke taferelen, heeft het mis. Het merendeel van de Nederlandse bevolking (ruim driekwart) kijkt de Troonrede vooral vanwege de interesse in de plannen van de regering.

“Nederland geeft een belangrijk signaal af aan het toekomstige kabinet: de Miljoenennota moet begrijpelijker. Ook banken kunnen hier een rol in spelen, want uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de Nederlanders van hun bank een eenvoudig overzicht met de gevolgen van de Miljoenennota per inkomensklasse op prijs zou stellen”, vertelt Patrick Kuijsters, directeur Marketing & Online bij SNS. “We maken financiën graag begrijpelijker en grijpen dit komende Prinsjesdag met beide handen aan. Op Prinsjesdag presenteren we daarom de belangrijkste veranderingen uit de komende Miljoenennota in enkele post-its.”

Lees verder op AD.nl