Zo werd de nieuwe 'Even Apeldoorn bellen' trending

door Eugenie La Haye en Isabelle Storms, 21 February 2017

Gisteren ging Centraal Beheer live met de nieuwe ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial. In de film ‘redt’ showvechter Hulk Hogan een Nederlandse familie van een straatroof. Om de nieuwe commercial onder de aandacht te brengen, stuurden we een drietal persberichten uit en gingen we full force los met een tailor made mediabenadering. Wat er daarna gebeurde overtrof onze verwachtingen. De nieuwe ’Even Apeldoorn bellen’-commercial werd nationaal en internationaal nieuws. Om je een idee te geven hoe het er bij ons op zo’n dag aan toe gaat, maakten we een liveblog met terugwerkende kracht.

Maandag 08.53 uur

Goedemorgen! Een interessante dag voor de boeg. Om 13.00 uur gaat de nieuwe ’Even Apeldoorn bellen’-commercial live. En dus zoeken we nog snel de laatste pagina’s op van grote, op humor gerichte Facebook-communities. We sturen hen de video vanmiddag via een direct message.

10.08 uur

Een laatste correctie op de persberichten. We werken met drie varianten: een persbericht voor vak-media, een persbericht voor lifestyle-media en een persbericht voor mannen-media (want Hulk Hogan in de hoofdrol).

10.55 uur

We zetten de persberichten klaar in ANP en Smart PR (een tool voor het verzenden van persberichten). Geplande tijd voor livegang: 13.00 uur.

11.24 uur

We maken twee kleine campagnes aan op Reddit.com voor de internationale verspreiding van het nieuws.

12.00 uur

AD.nl en Skoften.net hebben de primeur. De nieuwe reclame van Centraal Beheer is daar NU online. Benieuwd wat ‘ie gaat doen!

12.14 uur

Kijk, dat zet zoden aan de dijk: het bericht op Skoften.net is al meer dan tachtig keer gedeeld. Een prima score, zo binnen het kwartier.

13.00 uur

SEND. De commercial wordt nu breed verspreid via onze persberichten. En nu wachten.

13.01 uur

We benaderen alle Facebookgroepen één op één met de video van Centraal Beheer.

13.15 uur

Tring, tring! RTL Late Night aan de lijn. De vraag is of Hulk Hogan toevallig ook naar Nederland komt. Helaas is dat niet het geval, want we hadden ze graag blij gemaakt met een ander antwoord!

13:32 uur
De commercial verspreidt zich als een lopend vuurtje! We staan met de commercial al op Telegraaf.nlNU.nl, RTLnieuws.nlDutchcowboys.nlFlair.nl, FHM en VKmag.nl. En dat voor een (weliswaar hele bijzondere) reclamespot. Een fijne score.

13:57 uur

Ook binnen grote Facebookgroepen gaan we hard. Denk aan Slechte Grappen XL en Colourful Rebel. Het researchwerk van vanochtend en de benadering van zojuist werpt haar vruchten af. Ergens voelen we dat er nog meer aan zit te komen. Als het binnen een uur al zo lekker gaat…

15:01 uur

De eerste voorzichtige schatting van het bereikcijfer is binnen: 14 miljoen (o.b.v. maandcijfers). Oké, dit is best wel crazy. Er worden wat high fives uitgedeeld op de Henri Polaklaan. Chaos mensen, chaos!

15:49 uur

De publicaties blijven binnenkomen, ook Adformatie.nl en Flabber.nl hebben het bericht gedeeld.

19:08 uur

Op de Whatsapp-groep van Het PR Bureau (De Heppie Whatsappie) gaat het los. “Hebben jullie Linda.nl al gezien?” Uh, nee. Linda? Ja, Linda.nl! Natuurlijk. Als we dan toch bezig zijn.

19:09 uur

“Even Apeldoorn bellen bij Boulevard!” komt nu met beeld en wat uitbundige emoticons voorbij in de Whatsapp-groep.

20:08 uur

We beleven onze internationale doorbraak op de Facebook-pagina’s CommicBook (4 miljoen likes) en GiveMeSport (25 miljoen likes).

Dinsdag 08:00 uur

Goedemorgen again! Terwijl we met een kop koffie door de kranten gaan, zien we nog mooie een vermelding in de Telegraaf.